Hudjefa I - Hudjefa I

Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Hudjefa I i hieroglyfer
Regeringstid: möjligen 2 år
Föregångare: Neferkasokar
Efterträdare: Khasekhemwy
V10A V28 I10
I9
G1 G41
G37
V11A G7

Hudjefa
Ḥw-ḏf3
Turin kanon
V10A F18 I10 I9
G42
V11A

Hudjefa
Ḥw-ḏf3
Sakkara kinglist

Hudjefa (forntida egyptisk för "raderad" eller "saknad") är pseudonym för en andra faraos farao enligt rapporter om Turinkanonen , en lista över kungar skrivna under Ramses II . Hudjefa förstås nu som att kungens namn redan saknades i dokumentet från vilket Turinkanon kopierades. Längden på regeringstiden associerad till Hudjefa på kanonen är 11 år. På grund av Hudjefas position på Turin-listan identifieras han ibland med en kung Sesochris rapporterad i Aegyptiaca , en historia om Egypten skriven av den egyptiska prästen Manetho på 300-talet f.Kr. Manetho krediterar denna farao med 48 års regeringstid. Egyptologer har försökt att relatera Hudjefa med arkeologiskt intygade kungar under perioden, särskilt Seth Peribsen .

Namnge källor

Namnet "Hudjefa" förekommer endast i det kungliga bordet i Sakkara och i den kungliga kanonen i Turin . Båda kungslistorna beskriver Hudjefa I som den omedelbara efterträdaren till kung Neferkasokar och som föregångaren till kung Khasekhemwy (här kallad Bebty ).

Identitet

Egyptologer och historiker har haft stora svårigheter att länka Hudjefa I till någon arkeologiskt identifierad härskare. Problemet är att "Hudjefa" inte är ett personligt namn i konventionell mening. Hudjefa betyder "raderad" och kan avslöja att den ursprungliga kungens namn, ursprungligen listat i ett dokument eller inskrivet på något föremål, var oläsligt när skrivaren försökte sammanställa kungslistan. Man tror att en skrivare helt enkelt noterade att "raderas", men sedan felaktigt lade ordet i en kartouche, vilket fick det att se ut som ett personligt namn. Senare skrivare och elever i egyptisk historia tolkade arrangemanget felaktigt och antog det i sina dokument som kungens namn.

Den antika grekiska historikern Manetho kallade förmodligen Hudjefa I " Sés nogris " och rapporterade att denna kungens kropp hade ett mått på "fem alnar i sin höjd och tre händer i dess bredd". Egyptologer tvivlar på grunden för denna iakttagelse eftersom ingen gravplats för Hudjefa I någonsin har hittats.

Egyptologer som T. Dautzenberg och Wolfgang Helck ansåg en gång att Hudjefa I kanske var identisk med kung Seth-Peribsen . För att stödja deras teori påpekade de att en 11-årig regeringstid - som nämnts i Royal Canon i Turin - skulle vara inkonsekvent med en kung vars namn har gått förlorat. Snarare skulle det enligt deras mening vara vettigt om linjalens namn inte fick nämnas i senare tider. Detta ansågs redan vara fallet med kung Peribsen, vars födelse namn förvisades från Ramessides kungslistor.

Regera

Egyptologer som Wolfgang Helck, Nicolas Grimal , Hermann Alexander Schlögl och Francesco Tiradritti tror att kung Nynetjer , den tredje härskaren av den andra dynastin och en föregångare av Peribsen, lämnade ett rike som led av en alltför komplex statsadministration och att Nynetjer bestämde sig för att dela Egypten att lämna det åt sina två söner (eller åtminstone två utvalda efterträdare) som skulle styra två separata riken, i hopp om att de två härskarna bättre skulle kunna förvalta staterna. Däremot tror egyptologer som Barbara Bell att en ekonomisk katastrof som hungersnöd eller en långvarig torka drabbade Egypten. För att bättre ta itu med problemet att mata den egyptiska befolkningen delade Ninetjer riket i två och hans efterträdare grundade två oberoende riker tills hungersnöden slutade. Bell pekar på inskriptionerna av Palermo-stenen , där enligt hennes uppfattning de årliga Nile-översvämningarna visar konstant låga nivåer under denna period. Bells teori motbevisas idag av egyptologer som Stephan Seidlmayer , som korrigerade Bells beräkningar. Seidlmayer har visat att de årliga Nile-översvämningarna var på vanliga nivåer vid Nynetjers tid fram till tiden för det gamla riket . Bell hade förbisett att höjden på Nilen översvämmas i Palermo sten inskription bara tar hänsyn till mätningarna av nilometer runt Memphis , men inte någon annanstans längs floden. Allvarlig torka kan därför uteslutas.

Det accepteras bland ett antal egyptologer att Hudjefa I var tvungen att dela sin tron ​​med en annan härskare även om det är oklart vem den härskaren var. Senare kungslistor som Sakkara-listan och Turinkanon listar kungarna Neferkara I och Neferkasokar som hans föregångare och kung Khasekhemwy som omedelbara efterträdare. Abydos-listan hoppar över härskarna Neferkara I, Neferkasokar och Hudjefa I helt och kallar en kung Djadjay (identisk med kung Khasekhemwy). Om Egypten redan var splittrad när Hudjefa I fick tronen, skulle kungar som Sekhemib och Peribsen ha styrt Övre Egypten, medan Hudjefa I och hans föregångare skulle ha styrt Nedre Egypten. Uppdelningen av Egypten upphörde av kung Khasekhemwy.

Referenser

Föregås av
Neferkasokar
Faraos Egypten Efterföljande av
Khasekhemwy